25 oktober 2019 | Onlangs publiceerde Koos Spee, voormalig landelijk verkeersofficier, een nieuw boek: ‘een flitsende carrière’. Koos Spee is ook adviseur van de VVS. lees hier een interview in het AD.

Door: David Bremmer | Bron: AD | Link naar het artikel

Als landelijk verkeersofficier zocht Koos ‘flitspaal’ Spee volop de media en wist hij het aantal verkeersdoden te halveren naar ruim 600 per jaar. Nu stijgt het aantal slachtoffers weer. In een nieuw boek geeft hij de politiek en met name de VVD-kabinetten van Mark Rutte de schuld van de verslechterende verkeersveiligheid.

Vorige week reed Koos Spee (73) toevallig op de A12 langs de verkeerspolitie te Waddinxveen. Vanuit zijn raam zag hij een tiental politiewagens geparkeerd staan. ,,Die auto’s horen op de weg, waarom staan ze stil?” Het voorbeeld illustreert de in zijn ogen falende verkeersaanpak. ,,Als ik op de snelweg rijd, zie ik overal automobilisten rechts inhalen, bumperkleven of kilometers lang onnodig links rijden. Geen politie te bekennen.”

In een nieuw boek met de weinig originele titel ‘Een flitsende carrière’ verhaalt Spee over zijn strijd voor meer verkeersveiligheid. Hij heeft recht van spreken, vanaf 1996 belichaamde hij als landelijk verkeersofficier twaalf jaar lang de jacht op verkeersovertreders. Met innovatief gebruik van flitspalen en trajectcontroles werden miljoenen automobilisten op de bon geslingerd. Radarverklikkers gingen in 2004 in de ban. Talloze media-optredens in programma’s als Wegmisbruikers leverde Spee landelijke bekendheid en de bijnaam ‘Koos Flitspaal’ op.

Het verhaal van Ingrid

Het was in de vroege ochtend van 31 oktober 2020. Ik ging met mijn herdershond zijn dagelijkse rondje door het bos en langs het dorp fietsen. Geen betere manier om de dag te beginnen! Ik stak de provinciale autoweg over en sloeg rechtsaf het fietspad op richting het dorp. Het fietspad loopt naast de weg en wordt daarbij gescheiden door een groenstrook. Aan de andere kant ligt naast de sloot een boerenerf met dichte bosachtige begroeiing.

> Lees het hele verhaal >
> Lees meer verhalen van verkeersslachtoffers >

Handsfree bellen in de auto moet verboden worden.. >>