4 mei 2021 | Door: Hans van Maanen | Per 1/1/2020 is de nieuwe wet op ‘roekeloos rijgedrag’ in werking getreden. Dit hebben wij ook gemeld in de Appendix 2019, waarbij wij hebben opgemerkt dat wij de ontwikkelingen hieromtrent nauwlettend zullen blijven volgen. Helaas verstrijkt er nogal wat tijd tussen een aanrijding / misdrijf en een vonnis ‘in eerste lezing’, maar ons is een vonnis ter ore gekomen, dat is geveld onder de nieuwe wetgeving.

Het betrof een aanrijding tussen een bestelbus en een voetganger. De bestelbus reed op een ringweg, waar een maximumsnelheid van 50 km/h geldt, met minstens 99 km/h door het rode verkeerslichtlicht en schepte een 16-jarige voetganger die op het zebrapad, met groen licht, de weg overstak, en daarbij zwaargewond raakte, waarschijnlijk met blijvend letsel. Hij is, meer dan een jaar later, nog steeds aan het revalideren.

Het vonnis beoordelen wij, diplomatiek uitgedrukt, als nogal teleurstellend. Hoewel het misdrijf (anders kunnen we het echt niet noemen) dus heeft plaatsgevonden nadat de vernieuwde wetgeving op het gebied van roekeloos rijgedrag is ingegaan EN de rechtbank roekeloosheid bewezen acht, komt er toch weer een flutstrafje uit van 3 maanden, terwijl het maximum 9 jaar (!) is. Kortom, niet alleen weer een schoffering van het slachtoffer, maar de preventieve werking is weer minimaal, zeker gezien de houding en de gedragingen van de dader:

  • met minstens 100 km/h over een weg scheuren waar je 50 mag
  • door rood licht rijden
  • eerst alles ontkennen en proberen de schuld bij het slachtoffer te leggen
  • pas nadat door technisch bewijs onomstotelijk is vastgesteld dat hij met een snelheid tussen de 99 en 111 km/h gereden heeft, toegeven dat hij te hard reed
  • nog voor het proces plaatsvindt nogmaals gepakt worden met het dubbele (!) van de lokale maximum snelheid
  • krokodillentranen plengen en berouw tonen (moeten we dat nou echt geloven?)
  • je rijbewijs inleveren (maar zonder rijbewijsslot is dat alleen maar een loos gebaar)


Wij vinden dan ook dat, gezien de gevolgen waarbij een jongeman waarschijnlijk de rest van zijn leven de gevolgen moet dragen, een langduriger gevangenisstraf zonder meer op z'n plaats zou zijn geweest, ook om invulling te geven aan de jurisprudentie voor de vernieuwde wetgeving, die juist bedoeld is om wangedrag op de weg beter aan te kunnen pakken na de sabotage door de Hoge Raad van de oude wet. Wij hopen dan ook dat de OvJ beroep aantekent en dat er dan een flink hogere straf wordt opgelegd, want dit zijn en blijven toch levensdelicten, die ook als zodanig aangepakt dienen te worden. Het besef dat gevaarlijk weggedrag volstrekt onacceptabel is moet ‘tussen de oren’ van bestuurders worden gebracht, want er wordt nog steeds veel te gemakkelijk over gedacht.

Het verhaal van Ingrid

Het was in de vroege ochtend van 31 oktober 2020. Ik ging met mijn herdershond zijn dagelijkse rondje door het bos en langs het dorp fietsen. Geen betere manier om de dag te beginnen! Ik stak de provinciale autoweg over en sloeg rechtsaf het fietspad op richting het dorp. Het fietspad loopt naast de weg en wordt daarbij gescheiden door een groenstrook. Aan de andere kant ligt naast de sloot een boerenerf met dichte bosachtige begroeiing.

> Lees het hele verhaal >
> Lees meer verhalen van verkeersslachtoffers >

Handsfree bellen in de auto moet verboden worden.. >>